Οι τράπεζες πληρώνουν ακόμη μια λανθασμένη επιλογή τους. Εδωσαν δάνεια για αγορά αυτοκινήτου σε όποιον περνούσε έξω από τα καταστήματά τους και τώρα δεν ξέρουν τι να κάνουν τα αυτοκίνητα που έχουν κατασχέσει.
Εκτιμάται ότι ο στόλος των κατασχεμένων αυτοκινήτων ξεπερνά τα 70.000, ενώ στο Ειρηνοδικείο Αθηνών καθημερινά υποβάλλονται γύρω στις 60 αιτήσεις κατασχέσεων.
Η οικονομική κρίση έφερε στην επιφάνεια και το λανθασμένο τρόπο χορήγησης δανείων για αγορά καινούργιου είτε μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Τα στελέχη των τραπεζών ακολούθησαν μια τακτική που τώρα εξελίσσεται σε σημαντική απειλή για τον ισολογισμό των τραπεζών.
Οι δανειολήπτες, που αδυνατούν να πληρώσουν τις μηνιαίες δόσεις, έπειτα από τις νόμιμες διαδικασίες υποχρεώνονται να παραδώσουν το αυτοκίνητό τους στις τράπεζες. Η μεγαλύτερη μερίδα κατόχων αυτοκινήτων με οικονομικές δυσκολίες δεν έχουν απολέσει σημαντικό ποσό χρημάτων, γιατί στην πλειονότητά τους πλήρωσαν σχετικά μικρό αριθμό δόσεων με χαμηλή μηνιαία χρέωση. Ο μέσος όρος είναι 15 δόσεις με μηνιαίο τίμημα 150 ευρώ. Μάλιστα σε μερικά μοντέλα με κινητήρα άνω των 1.600 κ.εκ., αν υπολογιστεί το κόστος για την ενοικίαση του αντίστοιχου αυτοκινήτου από μια εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων, ίσως και να κέρδισαν ένα μικρό ποσό.
Βέβαια, την επόμενη ημέρα πρέπει να αναζητήσουν ένα άλλο αυτοκίνητο για να καλύψουν τις μεταφορικές τους ανάγκες. Η πρώτη επιλογή τους είναι τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, που υπάρχουν στις μάντρες. Δεν είναι τυχαίο ότι έπειτα από πολλά χρόνια παρατηρείται άνοδος του όγκου των πωλήσεων των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που διατίθενται από τις μάντρες. Μέχρι πριν από ένα χρόνο τα αγόραζαν κυρίως οι μετανάστες. Οι τιμές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα και η αποπληρωμή γίνεται με δόσεις στην πιστωτική κάρτα (άλλη πληγή του τραπεζικού συστήματος) είτε με γραμμάτια. Οσο για τον τόκο που βάζουν στις μάντρες, καλύτερα να μη μάθετε... Συνήθως την ημερομηνία γέννησης του υπαλλήλου την πολλαπλασιάζουν επί δύο. Και χρεώνουν ανάλογα τον πολίτη που έχει ανάγκη ένα αυτοκινητάκι.
Σε δυσκολότερη θέση βρίσκονται οι τράπεζες, γιατί ενώ είχαν προϋπολογίσει τα έσοδα από την καταβολή των μηνιαίων δόσεων, καθώς και το κέρδος από το ιδιαίτερα υψηλό επιτόκιο του δανείου (με τις ευλογίες του κράτους), καλούνται να διαχειριστούν πολλές δεκάδες χιλιάδες κατασχεμένα αυτοκίνητα.
Τα έξοδα για την κάλυψη των εξόδων της νομικής υπηρεσίας, ταξινόμηση, μεταφορά, αξιολόγηση της κατάστασής τους, εκτίμηση της τιμής πώλησης και φύλαξης, είναι μεγάλα. Ανάλογα με το αυτοκίνητο και το χρόνο παραμονής στις αποθήκες κυμαίνονται από 1.000 ευρώ έως 2.000 ευρώ.
Ακόμη ένας παράγοντας που πρέπει να υπολογιστεί και αποτελεί το μεγαλύτερο πονοκέφαλο των τραπεζικών υπαλλήλων είναι η μείωση της υπολειμματικής αξίας των αυτοκινήτων. Κάθε μήνας που περνάει τα αυτοκίνητα χάνουν ένα ποσοστό από την αξία τους, ενώ μόλις συμπληρωθεί ο χρόνος η μείωση είναι ιδιαίτερα σημαντική: από 10-30% ανάλογα με το μοντέλο.
Στο δυσμενές περιβάλλον προστέθηκε και η κατακόρυφη μείωση του εμπορικού ενδιαφέροντος για τα αυτοκίνητα με κινητήρα άνω των 1.600 κ.εκ. Οι τράπεζες δεν ξέρουν ποσά πολυτελή αυτοκίνητα διαθέτουν στις αποθήκες τους. Αναρίθμητα Porshe Cayenne, Mercedes ML, Jeep Grand Cherokee, BMW Χ5 και άλλα ακριβά αυτοκίνητα που τα αγόρασαν, κυρίως, όσοι νόμιζαν ότι «το ποτάμι θα φέρνει για πάντα μαύρο χρήμα». Μη δείτε τη φορολογική τους δήλωση... Αποροι.
Τώρα μάλιστα που αυξήθηκαν και τα τέλη κυκλοφορίας, εκτιμάται ότι θα περιοριστεί κι άλλο το εύρος των αυτοκινήτων που θα αγοράζουν οι υποψήφιοι αγοραστές.
Οι τράπεζες τους τελευταίους δύο μήνες υποχρεώθηκαν να αλλάξουν τακτική. Αφού είδαν ότι οι κατασχέσεις δεν οδηγούν πουθενά, θυμήθηκαν το συμβιβαστικό πλαίσιο. Προτείνουν στους κατόχους αυτοκινήτων να μειωθεί το ύψος της δόσης, αρκεί να τα κρατήσουν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτή την κίνηση θα έπρεπε να την είχαν κάνει από πέρσι, όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση, γιατί θα υπήρχε διπλό κέρδος. Κερδισμένες θα ήταν και οι δύο πλευρές, οι καταναλωτές που ήθελαν να κρατήσουν τα αυτοκίνητά τους και οι τράπεζες. Τα κατασχεμένα αυτοκίνητα καταλήγουν σε εμπόρους που τα αγοράζουν σε δημοπρασίες.
Τι να προσέξετε αν αποφασίσετε να αγοράσετε ένα κατασχεμένο αυτοκίνητο.
1 Να το ελέγξει ο μηχανικός προσεκτικά σε όλους τους τομείς. Μερίδα κατόχων αυτοκινήτων «ξέσπασαν» πάνω στο αυτοκίνητο όταν έμαθαν ότι το χάνουν.
2 Αν είναι τρακαρισμένο, να υπολογίσετε την αξία της επισκευής.
3 Αν χρησιμοποιήθηκε σε νησί, να ελέγξει ο μηχανικός την κατάσταση του αμαξώματος.
4 Προσέξτε μερικές λεπτομέρειες, που μαρτυράνε τον τρόπο χρήσης του αυτοκινήτου: Τα πλαστικά προστατευτικά των πεντάλ. Τη στεφάνη του τιμονιού. Το κάθισμα του οδηγού. Τα γδαρσίματα στις πόρτες, στο σημείο όπου βρίσκονται οι μπετούγιες. Την κατάσταση της μοκέτας. Τη ρεζέρβα. Τα εργαλεία και το γρύλο.
5 Να κάνετε έρευνα αγοράς για τις τιμές πώλησης. Τα παζάρια πιάνουν αυτή την εποχή. Αποφύγετε τα γραμμάτια με το «ληστρικό τόκο» και τις πιστωτικές κάρτες με τον «εξωπραγματικό τόκο».
Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Εκτιμάται ότι ο στόλος των κατασχεμένων αυτοκινήτων ξεπερνά τα 70.000, ενώ στο Ειρηνοδικείο Αθηνών καθημερινά υποβάλλονται γύρω στις 60 αιτήσεις κατασχέσεων.
Η οικονομική κρίση έφερε στην επιφάνεια και το λανθασμένο τρόπο χορήγησης δανείων για αγορά καινούργιου είτε μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Τα στελέχη των τραπεζών ακολούθησαν μια τακτική που τώρα εξελίσσεται σε σημαντική απειλή για τον ισολογισμό των τραπεζών.
Οι δανειολήπτες, που αδυνατούν να πληρώσουν τις μηνιαίες δόσεις, έπειτα από τις νόμιμες διαδικασίες υποχρεώνονται να παραδώσουν το αυτοκίνητό τους στις τράπεζες. Η μεγαλύτερη μερίδα κατόχων αυτοκινήτων με οικονομικές δυσκολίες δεν έχουν απολέσει σημαντικό ποσό χρημάτων, γιατί στην πλειονότητά τους πλήρωσαν σχετικά μικρό αριθμό δόσεων με χαμηλή μηνιαία χρέωση. Ο μέσος όρος είναι 15 δόσεις με μηνιαίο τίμημα 150 ευρώ. Μάλιστα σε μερικά μοντέλα με κινητήρα άνω των 1.600 κ.εκ., αν υπολογιστεί το κόστος για την ενοικίαση του αντίστοιχου αυτοκινήτου από μια εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων, ίσως και να κέρδισαν ένα μικρό ποσό.
Βέβαια, την επόμενη ημέρα πρέπει να αναζητήσουν ένα άλλο αυτοκίνητο για να καλύψουν τις μεταφορικές τους ανάγκες. Η πρώτη επιλογή τους είναι τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, που υπάρχουν στις μάντρες. Δεν είναι τυχαίο ότι έπειτα από πολλά χρόνια παρατηρείται άνοδος του όγκου των πωλήσεων των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που διατίθενται από τις μάντρες. Μέχρι πριν από ένα χρόνο τα αγόραζαν κυρίως οι μετανάστες. Οι τιμές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα και η αποπληρωμή γίνεται με δόσεις στην πιστωτική κάρτα (άλλη πληγή του τραπεζικού συστήματος) είτε με γραμμάτια. Οσο για τον τόκο που βάζουν στις μάντρες, καλύτερα να μη μάθετε... Συνήθως την ημερομηνία γέννησης του υπαλλήλου την πολλαπλασιάζουν επί δύο. Και χρεώνουν ανάλογα τον πολίτη που έχει ανάγκη ένα αυτοκινητάκι.
Σε δυσκολότερη θέση βρίσκονται οι τράπεζες, γιατί ενώ είχαν προϋπολογίσει τα έσοδα από την καταβολή των μηνιαίων δόσεων, καθώς και το κέρδος από το ιδιαίτερα υψηλό επιτόκιο του δανείου (με τις ευλογίες του κράτους), καλούνται να διαχειριστούν πολλές δεκάδες χιλιάδες κατασχεμένα αυτοκίνητα.
Τα έξοδα για την κάλυψη των εξόδων της νομικής υπηρεσίας, ταξινόμηση, μεταφορά, αξιολόγηση της κατάστασής τους, εκτίμηση της τιμής πώλησης και φύλαξης, είναι μεγάλα. Ανάλογα με το αυτοκίνητο και το χρόνο παραμονής στις αποθήκες κυμαίνονται από 1.000 ευρώ έως 2.000 ευρώ.
Ακόμη ένας παράγοντας που πρέπει να υπολογιστεί και αποτελεί το μεγαλύτερο πονοκέφαλο των τραπεζικών υπαλλήλων είναι η μείωση της υπολειμματικής αξίας των αυτοκινήτων. Κάθε μήνας που περνάει τα αυτοκίνητα χάνουν ένα ποσοστό από την αξία τους, ενώ μόλις συμπληρωθεί ο χρόνος η μείωση είναι ιδιαίτερα σημαντική: από 10-30% ανάλογα με το μοντέλο.
Στο δυσμενές περιβάλλον προστέθηκε και η κατακόρυφη μείωση του εμπορικού ενδιαφέροντος για τα αυτοκίνητα με κινητήρα άνω των 1.600 κ.εκ. Οι τράπεζες δεν ξέρουν ποσά πολυτελή αυτοκίνητα διαθέτουν στις αποθήκες τους. Αναρίθμητα Porshe Cayenne, Mercedes ML, Jeep Grand Cherokee, BMW Χ5 και άλλα ακριβά αυτοκίνητα που τα αγόρασαν, κυρίως, όσοι νόμιζαν ότι «το ποτάμι θα φέρνει για πάντα μαύρο χρήμα». Μη δείτε τη φορολογική τους δήλωση... Αποροι.
Τώρα μάλιστα που αυξήθηκαν και τα τέλη κυκλοφορίας, εκτιμάται ότι θα περιοριστεί κι άλλο το εύρος των αυτοκινήτων που θα αγοράζουν οι υποψήφιοι αγοραστές.
Οι τράπεζες τους τελευταίους δύο μήνες υποχρεώθηκαν να αλλάξουν τακτική. Αφού είδαν ότι οι κατασχέσεις δεν οδηγούν πουθενά, θυμήθηκαν το συμβιβαστικό πλαίσιο. Προτείνουν στους κατόχους αυτοκινήτων να μειωθεί το ύψος της δόσης, αρκεί να τα κρατήσουν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτή την κίνηση θα έπρεπε να την είχαν κάνει από πέρσι, όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση, γιατί θα υπήρχε διπλό κέρδος. Κερδισμένες θα ήταν και οι δύο πλευρές, οι καταναλωτές που ήθελαν να κρατήσουν τα αυτοκίνητά τους και οι τράπεζες. Τα κατασχεμένα αυτοκίνητα καταλήγουν σε εμπόρους που τα αγοράζουν σε δημοπρασίες.
Τι να προσέξετε αν αποφασίσετε να αγοράσετε ένα κατασχεμένο αυτοκίνητο.
1 Να το ελέγξει ο μηχανικός προσεκτικά σε όλους τους τομείς. Μερίδα κατόχων αυτοκινήτων «ξέσπασαν» πάνω στο αυτοκίνητο όταν έμαθαν ότι το χάνουν.
2 Αν είναι τρακαρισμένο, να υπολογίσετε την αξία της επισκευής.
3 Αν χρησιμοποιήθηκε σε νησί, να ελέγξει ο μηχανικός την κατάσταση του αμαξώματος.
4 Προσέξτε μερικές λεπτομέρειες, που μαρτυράνε τον τρόπο χρήσης του αυτοκινήτου: Τα πλαστικά προστατευτικά των πεντάλ. Τη στεφάνη του τιμονιού. Το κάθισμα του οδηγού. Τα γδαρσίματα στις πόρτες, στο σημείο όπου βρίσκονται οι μπετούγιες. Την κατάσταση της μοκέτας. Τη ρεζέρβα. Τα εργαλεία και το γρύλο.
5 Να κάνετε έρευνα αγοράς για τις τιμές πώλησης. Τα παζάρια πιάνουν αυτή την εποχή. Αποφύγετε τα γραμμάτια με το «ληστρικό τόκο» και τις πιστωτικές κάρτες με τον «εξωπραγματικό τόκο».
Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ