Με ποια μέτρα η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να βρει τα 23 επιπλέον δισ μέχρι το 2015

Τι μάθαμε από τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Οικονομικών για τα μέτρα που θα επηρεάσουν την οικονομία κατά την επόμενη τριετία, πια μέτρα θα εξειδικευτούν και θα παρουσιαστούν με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα μετά το Πάσχα, ποια από τα μέτρα αναμένεται να προκαλέσουν έντονες αντιδράσεις.
Τα μέτρα του μεσοπρόθεσμου πρόγραμμα της τριετίας 2013 - 2015 που ανακοίνωσε την Παρασκευή η κυβέρνηση θα είναι ύψους 23 δισ, χωρίς να υπολογίσουμε τα επιπλέον μέτρα 3 δισ. ευρώ που θα λάβει μέσα στο 2011 αφού οι στόχοι του προϋπολογισμού δεν βγαίνουν.
Οι στόχοι του τριετούς προγράμματος περιλαμβάνουν μείωση των δαπανών από το 53% του ΑΕΠ το 2009 στο 44% του ΑΕΠ το 2015 και αύξηση των εσόδων από το 38% του ΑΕΠ το 2009 στο 43% του ΑΕΠ το 2015, ώστε το έλλειμμα από 15,5% του ΑΕΠ το 2009 να μειωθεί κοντά στο 1% του ΑΕΠ το 2015. Όλοι ωστόσο παραδέχονται ότι αυτοί οι στόχοι είναι υπερβολικά φιλόδοξοι αφού τα αγκάθια για την επίτευξή τους δεν είναι λίγα:
-Οι τόκοι για αποπληρωμή δανείων από το 4% το 2000 έφθασαν στο 7% και μέχρι το 2015 θα συνεχίσουν να αυξάνονται και δεν αποκλείεται να προσεγγίσουν ή να ξεπεράσουν το 10%.
-Το χρέος ξεπέρασε το 155% του ΑΕΠ και ενώ θεωρητικός στόχος να είναι η μείωση μετά το 2012, ποιος μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι είναι εφικτός ή ότι η χώρα δεν θα χρειαστεί πρόσθετη δανειακή στήριξη;
-Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής ελάχιστα έχει αποδώσει, και επειδή αποδεδειγμένα δεν έχει αγγίξει τους «μεγάλους φοροφυγάδες», ενισχύεται και διογκώνεται το αίσθημα αδικίας και διωγμού για τις κοινωνικές ομάδες που πλήττονται εντονότερα.
-Στον αντίποδα τα μέτρα αναπτυξιακής πολιτικής είναι περιορισμένα και ελάχιστα ελκυστικά για επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα - αφού έτσι κι αλλιώς οι δημόσιες επενδύσεις έχουν καταστεί το πλέον σύντομο ανέκδοτο.
-Η μεγάλη αύξηση του πληθωρισμού (Η Ελλάδα είναι δεύτερη στην Ευρώπη, με αύξηση 4,35 %, μετά την Εσθονία ενώ η Ιρλανδία παρουσιάζει αύξηση πληθωρισμού μόλις 1,2%) και οι συνεχείς νέοι έμμεσοι φόροι, αφενός ωθούν τις πλέον αδύναμες κοινωνικές ομάδες στην εξαθλίωση και αποτελούν βρόγχο για την αγορά, αφετέρου λειτουργούν ως αντιεπενδυτικό κίνητρο.
Υπ' αυτές τις προϋποθέσεις η κυβέρνηση σχεδιάζει περιορισμό των δαπανών του Δημοσίου κατά 13 - 14 δισ. ευρώ και αύξηση των εσόδων κατά 9 - 10 δις μέχρι το 2015,σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ).
Μεταξύ των μέτρων που θα φέρει σε διαβούλευση ο υπουργός Οικονομικών, περιλαμβάνονται:
- Εφαρμογή του κανόνα 1 προς 5 στις προσλήψεις
- Μείωση των συμβασιούχων τουλάχιστον 10% κατ' έτος
Και τα δύο αυτά μέτρα συμβάλλουν στην αύξηση της ανεργίας , κατ' επέκταση στη μείωση των οικογενειακών εσόδων και της αγοραστικής δύναμης πολλών οικογενειών και προφανώς πιέζουν ακόμη περισσότερο την αγορά.
- Αύξηση του ωραρίου από 37,5 σε 40 ώρες την εβδομάδα
Με αυτό το μέτρο δεν μειώνεται το εισόδημα των εργαζομένων, αλλά αξία της εργασίας τους.
- Μείωση αμειβόμενων επιτροπών - Μείωση υπερωριών Θα δημιουργήσει προβλήματα σε συγκεκριμένους τομείς και θέσεις του δημόσιου τομέα.
- Μερική απασχόληση στο Δημόσιο και δυνατότητα άδειας άνευ αποδοχών για εργασία στον ιδιωτικό τομέα.
- Περιορισμός των κενών οργανικών θέσεων και των θέσεων ευθύνης
- Αναπροσαρμογή αριθμού εισακτέων στις παραγωγικές σχολές
- Μείωση των δαπανών για ενοίκια με αξιοποίηση περιουσίας του Δημοσίου Πολύ σωστό μέτρο αφού είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός των ακινήτων του δημοσίου που παραμένουν αναξιοποίητα
- Δραστική Μείωση άλλων λειτουργικών δαπανών στα Υπουργεία και σε δημόσιους φορείς (π. χ. δημόσιες σχέσεις κ. λπ.)
- Εφαρμογή πλατφόρμας ηλεκτρονικών προμηθειών για όλες τις αγορές στο Δημόσιο
Πολύ σωστό μέτρο ικανό να εντείνει τον ανταγωνισμό και να ρίξει τις τιμές, υπό την προϋπόθεση ότι οι προκηρύξεις δεν θα είναι φωτογραφικές και ότι θα εξασφαλίζεται το ταυτόχρονο άνοιγμα των προσφορών
- Μείωση όλων τα δαπανών για τηλεπικοινωνίες μέσω του «Σύζευξις»
- Εξορθολογισμός δαπανών ενέργειας
- Περαιτέρω μείωση άλλων δαπανών στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα με στόχο επιπλέον εξοικονόμηση 2 δισ. ευρώ.
- Επαναξιολόγηση αντικειμένου και δαπανών όλων των φορέων που επιχορηγούνται από το Δημόσιο
- Μείωση αριθμού αστυνομικών τμημάτων
Θέλει προσοχή, διότι η μείωση ή η αύξηση του αριθμού των αστυνομικών τμημάτων δεν πρέπει να αποφασίζεται μόνο με οικονομικά κριτήρια, αλλά βάσει επιχειρησιακού σχεδίου σχετικά με την επαρκή αστυνόμευση των περιοχών
- Νέος εκπαιδευτικός χάρτης της χώρας (σχολεία, ΑΕΙ/ΤΕΙ)
- Καταργήσεις και συγχωνεύσεις εφοριών και τελωνείων
- Καταργήσεις και συγχωνεύσεις υπηρεσιών του εξωτερικού (πρεσβειών και προξενείων, γραφείων Τύπου κτλ)
- Σχέδια αναδιάρθρωσης για ΕΡΤ και ΕΑΒ.
- Αύξηση τιμολογίων
Κάκιστη σκέψη. Ενώ το ένα τρίτο των ελληνικών οικογενειών ζει γύρω ή κάτω από τα όρια της φτώχειας η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε μία ακόμη αύξηση τιμολογίων των ΔΕΚΟ με καθαρά εισπρακτική και σαφώς αντιαναπτυξιακή λογική.
- Εντατικοποίηση πλάνων αναδιάρθρωσης και επικέντρωση στα έσοδαΟΣΕκαιΟΑΣΑ
- Αύξηση παραγωγικότητας
- Μείωση εξοπλιστικών δαπανών Πάρα πολύ σωστό μέτρο, αρκεί να συνοδευτεί από τον αναγκαίο ανασχεδιασμό αμυντικής στρατηγικής και την κατάλληλη άσκηση εξωτερικής πολιτικής
- Μειώσεις στρατοπέδων, λειτουργικών δαπανών, εξορθολογισμός προμηθειών
- Εξορθολογισμός δαπανών Υγείας με:
- Μείωση κόστους ανά περιστατικό Αρκεί να μην είναι σε βάρος της ποιότητας περίθαλψης των ασθενών
- Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας για την αποσυμφόρηση νοσοκομείων
- Σύστημα κεντρικών προμηθειών για τα νοσοκομεία, επανατιμολόγηση ιατρικών πράξεων, ηλεκτρονική συνταγογράφηση και σχεδιασμός νέου υγειονομικού χάρτη της χώρας
- Μείωση δαπανών Ασφαλιστικών Ταμείων με την χορήγηση κοινωνικών επιδομάτων με εισοδηματικά κριτήρια, στοχευμένα προνοιακά επιδόματα
- Δημιουργία ενιαίου φορέα παροχής κοινωνικών παροχών
- Μείωση ελλειμμάτων επικουρικών ταμείων και διασφάλισης της βιωσιμότητάς τους. Πηγές: ΑΠΕ, in.gr..http://www.eklogika.gr/news/4598...Υπογραφή:Χρήστος Καψάλης

Εκλογές, αναδιάρθρωση και ανασχηματισμός εν μέσω διαψεύσεων και πραγματικότητας
Απέκλεισε αναδιάρθρωση του χρέους ο πρωθυπουργός και ξεκαθάρισε ότι θα εξαντλήσει την τετραετία. Απέκλεισε δηλαδή και το ενδεχόμενο εκλογών. Επειδή όμως, όποιος ασχολείται με την πολιτική γνωρίζει ότι οι «διαψεύσεις» και οι «ξεκάθαρες απαντήσεις» των πολιτικών επιδέχονται πολλές ερμηνείες ας επιχειρήσουμε να ερμηνεύσουμε τα λεγόμενα του πρωθυπουργού και μέσω αυτών να προβλέψουμε τις πιθανές εξελίξεις. Διέψευσε λοιπόν κάθε ενδεχόμενο αναδιάρθρωσης του χρέους ο κ. Παπανδρέου, τονίζοντας μάλιστα ότι θα ήταν καταστροφική. Πριν από τον πρωθυπουργό είχαν σπεύσει να υπογραμμίσουν ότι δεν χρειάζεται αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, ο Στρος Καν, ο Όλι Ρεν, ο Τρισέ και πλήθος άλλοι ευρωπαίοι αξιωματούχοι.
Πράγματι λοιπόν αποκλείεται το ενδεχόμενο αναδιάρθρωσης; Όχι βέβαια. Απλώς όταν αυτή αποφασιστεί δεν θα είναι μονομερής -κάτι τέτοιο πράγματι αποκλείεται- αλλά συναινετική και δεν θα ονομάζεται αναδιάρθρωση αλλά «εξορθολογισμός», «ρύθμιση», «διαγραφή μέρους των τόκων» ή όπως αλλιώς, με βάση τη συμφωνία που τότε θα επιτευχθεί ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές μας με τη μεσολάβηση ΔΝΤ και Ε.Ε. Γι΄αυτό άλλωστε τόσο ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου όσο και ο Αντώνης Σαμαράς τονίζουν ότι "κάνει κακό η δημόσια συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα" ή ότι "έχει καταστροφικές συνέπειες". Αυτό με σαφήνεια υποννοεί και ο πρώην πρωθυπουργός Κώστε Σημίτης ο οποίος τάχθηκε υπέρ της ανδιάρθρωσης, αλλά ύστερα από συνεννόηση και μυστικές διαπραγματεύσεις...
Η δεύτερη έμμεση αλλά σαφής διάψευση του πρωθυπουργού είχα να κάνει με το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών, αφού τόνισε κατηγορηματικά ότι η κυβέρνηση θα εξαντλήσει την τετραετία και παρουσίασε τους βασικούς άξονες του «Οδικού χάρτη 2013 - 2015». Και αυτή όμως η διάψευση δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κ. Παπανδρέου έχει ξεκαθαρίσει προς τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, ότι ένα νομοσχέδιο αν δεν ψηφιστεί στη Βουλή ή αν μειωθεί ακόμη η κοινοβουλευτική δύναμη του κυβερνώντος κόμματος, είναι αποφασισμένος να προσφύγει στον ελληνικό λαό. Αν υποθέσουμε λοιπόν ότι ο κ. Παπανδρέου εννοούσε αυτά που έλεγε και δεν σκόπευε απλώς να φοβίσει τους βουλευτές του κόμματός του, τότε είναι σαφές ότι ναι μεν ό ίδιος δεν θα επέλεγε σε αυτή τη φάση την προσφυγή στις κάλπες , αλλά ίσως η κοχλάζουσα κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ είναι εκείνη που ενδεχομένως κρίνει πότε και αν θα γίνουν πρόωρες εκλογές.
Αλλά υπάρχει και άλλο σενάριο που οδηγεί σε πρόωρες εκλογές και για το οποίο έσπευσε να προειδοποιήσει ο Αντώνης Σαμαράς, μη τυχόν και κάνει την ...λάθος κίνηση ο πρωθυπουργός. Αν δηλαδή στη Βουλή ο κ. Παπανδρέου ζητήσει αυξημένη πλειοψηφία 180 θετικών ψήφων για τα νέα μέτρα του "Οδικού χάρτη 2013 - 2015", δηλαδή υπερκομματική στήριξη των μέτρων, η ΝΔ ξεκαθάρισε ότι δεν θα την προσφέρει και σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ πιθανόν να μη συγκεντρωθούν οι 180 ψήφοι και ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ να αναγκαστεί να ζητήσει πρόωρες εκλογές από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, παρότι η πλειονότητα των πολιτών δεν επιθυμεί, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις μια τέτοια εξέλιξη.
Τι δεν διέψευσε ο κ. Παπανδρέου: Το ενδεχόμενο ανασχηματισμού. Με τη φράση «θα κάνουμε διορθωτικές κινήσεις» άφησε ανοιχτή την διέξοδο του ανασχηματισμού για να την χρησιμοποιήσει μόλις νιώσει ότι οι αντιδράσεις και οι πιέσεις στην κοινωνία και στην κοινοβουλευτική του ομάδα προσεγγίζουν ή και ξεπερνούν το όριο του βρασμού...
http://www.eklogika.gr/blog/90...Χρήστος Καψάλης