Ενα μεγάλο φορτίο με λαθραία τσιγάρα, το τρίτο σε διάστημα μόλις ενός μήνα, εντόπισαν τελωνειακοί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Κατά τη διάρκεια ελέγχου, διαπιστώθηκε ότι κοντέινερ που είχε φτάσει από την Αίγυπτο μετέφερε περίπου 500.000 πακέτα λαθραία τσιγάρα, ποσότητα για την οποία οι διαφυγόντες δασμοί για το Δημόσιο ανέρχονται σε 2.300.000 ευρώ.
Τα κυκλώματα τοποθετούν τα κοντέινερ με τα τσιγάρα ανάμεσα σε χιλιάδες άλλα, τα εφοδιάζουν με παραστατικά, ενώ συνήθως στο εσωτερικό τους φορτώνουν κάποιου είδους εμπόρευμα, το οποίο χρησιμοποιείται ως «τάπα» και μπορεί να αποτελείται από παιδικά καροτσάκια και ηλεκτρικά είδη μέχρι έπιπλα.
Τρία φορτία σε ένα μήνα
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κοντέινερ που εντόπισε το Τμήμα Δίωξης του Β' Τελωνείου Θεσσαλονίκης είχε φτάσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 8 Νοεμβρίου. Οπως προέκυπτε από τα παραστατικά, προορισμός του ήταν εταιρία στα Σκόπια, ενώ μετέφερε φορτίο με χαρτοπετσέτες. Ωστόσο, το συγκεκριμένο κοντέινερ κρίθηκε «ύποπτο» και κατά τη διάρκεια του ελέγχου που έγινε οι τελωνειακοί διαπίστωσαν ότι πίσω από τις χαρτοπετσέτες βρίσκονταν χαρτοκιβώτια με λαθραία τσιγάρα. Μάλιστα, η επιτυχία έρχεται από μία υπηρεσία η οποία έχει αποδυναμωθεί το τελευταίο διάστημα και λειτουργεί με ελάχιστους υπαλλήλους, ωστόσο οι κατασχέσεις φορτίων με λαθραία τσιγάρα διαδέχονται η μία την άλλη. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις αρχές του μήνα το ίδιο τμήμα εντόπισε άλλα δύο κοντέινερ με 940.000 πακέτα λαθραία τσιγάρα, τα οποία προέρχονταν από την Κίνα και τελικός προορισμός ήταν η Βουλγαρία. Ενα παρόμοιο φορτίο με λαθραία τσιγάρα κρυβόταν και πίσω από τα χαρτοκιβώτια με τα παιδικά καροτσάκια σε κοντέινερ που εντοπίστηκε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης στα μέσα Οκτωβρίου. Τότε τις υποψίες των τελωνειακών είχε κινήσει το μέγεθος του φορτίου και το κοντέινερ είχε τεθεί υπό παρακολούθηση. Τελικά, όπως διαπιστώθηκε, περιείχε 596 χαρτοκιβώτια με 476.800 πακέτα τσιγάρων, ενώ υπολογίστηκε ότι οι δασμοί που θα έχανε το ελληνικό Δημόσιο ανέρχονταν σε περίπου 1.800.000 ευρώ.
Γερμανοί τελωνειακοί και OLAF στη Θεσσαλονίκη
Συναντήσεις με στελέχη του ΣΔΟΕ θα έχει την ερχόμενη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη κλιμάκιο Γερμανών τελωνειακών και στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), με αφορμή το κύκλωμα παραγωγής και διακίνησης λαθραίων τσιγάρων που εξαρθρώθηκε στην περιοχή της Χαλκιδικής. Οπως έγινε γνωστό, το κλιμάκιο αποτελείται από δύο Γερμανούς τελωνειακούς, τον εισαγγελέα του Ανόβερου, απ' όπου ξεκίνησε η έρευνα για την αποκάλυψη της υπόθεσης του παράνομου εργοστασίου στην περιοχή της Χαλκιδικής, καθώς κι ένα μέλος της OLAF. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών διωκτικών και δικαστικών αρχών έχουν στα χέρια τους νέα στοιχεία για τη δράση του κυκλώματος που εξαρθρώθηκε από τις ελληνικές αστυνομικές αρχές.
Συγκεκριμένα, αναμένεται να προσκομιστούν στοιχεία για παράνομα φορτία που ξεκίνησαν από την Ελλάδα αλλά εντοπίστηκαν σε Ιταλία, Βουλγαρία, Ρουμανία και Γερμανία. Στη δικογραφία που έχει σχηματιστεί γίνεται λόγος για 23 φορτία που είχαν αφετηρία το παράνομο εργοστάσιο της Χαλκιδικής και στη συνέχεια κατασχέθηκαν σε ευρωπαϊκές χώρες, ενώ οι διαφυγόντες δασμοί για το ελληνικό Δημόσιο, με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία, έχουν υπολογιστεί σε περισσότερα από 5.000.000 ευρώ. Οπως έγινε γνωστό, μέχρι σήμερα είχαν ταυτοποιηθεί μόνο τα φορτία που αφορούσαν τσιγάρα συγκεκριμένης εταιρίας (Philip Morris). Μετά τις έρευνες που συνεχίστηκαν από τις γερμανικές τελωνειακές αρχές και τη συνεργασία με την ευρωπαϊκή επιτροπή καταπολέμησης της απάτης (OLAF), ταυτοποιήθηκε το «αποτύπωμα» της μηχανής του παράνομου εργοστασίου της Χαλκιδικής και σε παρτίδες λαθραίων τσιγάρων που έφεραν ετικέτες άλλων μεγάλων καπνοβιομηχανιών.
Τα δρομολόγια του... καπνού
Στη Θεσσαλονίκη κατάσχονται κάθε χρόνο τεράστιες ποσότητες λαθραίων τσιγάρων, είτε μέσα σε κοντέινερ που καταφτάνουν με πλοία είτε σε φορτηγά και αποθήκες. Από στοιχεία των διωκτικών αρχών προκύπτει ότι σημαντικές ποσότητες αυτών των τσιγάρων είναι «μαϊμού» και προέρχονται από την Κίνα. Τα παράνομα φορτία συνήθως ξεφορτώνονται σε λιμάνια της Ιταλίας, της Μάλτας ή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και στη συνέχεια φορτώνονται και πάλι σε πλοία που πραγματοποιούν δρομολόγια στη Μεσόγειο, περνώντας και από την Αίγυπτο, ενώ πολλά από αυτά καταλήγουν στην Ελλάδα. Σημαντικοί σταθμοί στα δρομολόγια των κυκλωμάτων θεωρούνται επίσης η Ρουμανία, η Βουλγαρία, αλλά και το Μαυροβούνιο, ενώ κάποιες φορές τα κυκλώματα φροντίζουν να κρύβουν τα παράνομα φορτία τους σε νησάκια, όπως η Ιμβρος και η Τένεδος. «Κέντρο διακίνησης» λαθραίων τσιγάρων θεωρούνται όμως από τις διωκτικές αρχές και τα κατεχόμενα στην Κύπρο, ειδικά η Αμμόχωστος, ενώ σημαντικός είναι ο ρόλος λιμανιών σε Ρότερνταμ, Αμβέρσα αλλά και Γιβραλτάρ.
http://www.agelioforos.gr