Αναζητούνται περισσότεροι δάσκαλοι με μεταναστευτική προέλευση.
Η έλλειψη δασκάλων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση έλαβε μεγάλες διαστάσεις τα τελευταία πέντε χρόνια. Έτσι αναγκάζονται τα γερμανικά κρατίδια να προσλαμβάνουν και δασκάλους με μεταναστευτική προέλευση. Σύμφωνα με την περσινή έκθεση του ΟΟΣΑ, που διεξήχθη στα πλαίσια της διεθνούς έρευνας "ΤΑLIS" για «την επαγγελματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών», η έλλειψη του διδακτικού προσωπικού στο γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα θα αυξηθεί δραματικά τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια καθώς 300.000 δάσκαλοι θα συνταξιοδοτηθούν. Έτσι η Γερμανία πρέπει να διορίζει ετησίως 38.000 εκπαιδευτικούς για να καλύψει το κενό που θα προκύψει. Τα κρατίδια μπορούν όμως να διορίζουν ετησίως μόνον 26.000. Ταυτόχρονα τόσο η έκθεση του ΟΟΣΑ, όσο και γερμανικά ερευνητικά ινστιτούτα επισημαίνουν ότι στο γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα υπάρχει μια αναντιστοιχία: ενώ περίπου οι μισοί μαθητές στις μεγάλες γερμανικές πόλεις προέρχονται από μεταναστευτικές οικογένειες ή έχουν μεταναστευτική προέλευση, το διδακτικό προσωπικό με μεταναστευτική καταγωγή αγγίζει μόλις το 2%. Και αυτό παρά την παράλληλη αύξηση των αποφοίτων μεταναστών από τις ανώτατες παιδαγωγικές σχολές. Το Ίδρυμα "Hertie" προωθεί δασκάλους μεταναστευτικής καταγωγής Προς αυτή την κατεύθυνση, για την στελέχωση των σχολείων με διδακτικό προσωπικό, το Ίδρυμα "Hertie"προσφέρει υποτροφίες για ταχύρρυθμη επαγγελματική κατάρτιση σε απόφοιτους των παιδαγωγικών σχολών με μεταναστευτική καταγωγή, τους οποίους διοχετεύει στα διάφορα κρατίδια που ζητούν επειγόντως εκπαιδευτικό προσωπικό. Η Άννα φον Κλένκε υπεύθυνη για την ταχύρρυθμη επαγγελματική κατάρτιση εκπαιδευτικών εκτιμά ότι στόχος αυτής της κατάρτισης είναι «ο απόφοιτος να διαμορφώσει τις βασικές συντεταγμένες για την μελλοντική του εργασία ως δάσκαλος, έτσι ώστε κατόπιν να μπορεί εύκολα να τις εφαρμόσει στο σχολείο». Επικεφαλής στα σεμινάρια επαγγελματικής κατάρτισης είναι η Γκλόρια Μποατένγκ, από την Γκάνα, η οποία γράφει την διδακτορική της διατριβή και ταυτόχρονα όπως δηλώνει βοηθά τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια «στην διαμόρφωση προσωπικού προφίλ», τους βοηθά και τους συμβουλεύει. Οι δάσκαλοι μεταναστευτικής καταγωγής έχουν ιδιαίτερη επιτυχία Γερμανικά ερευνητικά ινστιτούτα, αλλά και η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία διασπιστώνουν ότι οι εκπαιδευτικοί με μεταναστευτική προέλευση έχουν «ιδιαίτερη επιτυχία ως διδάσκοντες στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Η Γκλόρια Μποατέγκ προσπαθεί να δώσει ικανοποιητική απάντηση με τη διατριβή της. Ήδη όμως εκτιμά ότι «οι μαθητές ενδέχεται να εμπιστεύονται περισσότερο τους δασκάλους με μεταναστευτική προέλευση. Επιπλέον οι δάσκαλοι αυτοί λειτουργούν και ως πρότυπα ιδιαίτερα για τα παιδιά από κατώτερα κοινωνικά στρώματα και παιδιά από μεταναστευτικές οικογένειες. Και το σημαντικότερο: οι συγκεκριμένοι δάσκαλοι στηρίζουν τους μαθητές περισσότερο από τους Γερμανούς συναδέλφους τους και επομένως τα παιδιά ενισχύονται συνολικά και μπορούν να αποδώσουν περισσότερο.» Τα σοβαρά κενά στο διδακτικό προσωπικό της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Γερμανία ανάγκασαν λοιπόν τα γερμανικά κρατίδια να ποιήσουν την ανάγκην φιλοτιμία: έτσι τολμούν πλέον και διορίζουν δάσκαλους από το Ιράν, την Γκάνα, την Κροατία και την Πολωνία στα σχολεία τους. Να σημειώσουμε εδώ ότι η πλειοψηφία αυτών των δασκάλων είναι αριστούχοι. Ute Hempelmann / Βιβή Παπαναγιώτου Υπεύθ. σύνταξης: Γιώργος Παππάς..http://www.deutsche-welle.de
Audio: Τα κρατίδια διορίζουν δασκάλους με μεταναστευτική προέλευση (mp3)