Σαν 6 σταθμοί του μετρό κάτω από τα Τέμπη!


Νέοι αυτοκινητόδρομοι
Ο «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», όπως είναι η επίσημη ονομασία της διαδρομής των 230 χλμ. από τις Ράχες Φθιώτιδας ώς το Κλειδί Ημαθίας, είναι ο μόνος που παραδίδεται σε πλήρη κυκλοφορία. Τα εγκαίνια προγραμματίζονται για την Πέμπτη, με την παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και της επιτρόπου Κορίνας Κρέτσου.
Μία από τις σήρραγες κάτω από τα Τέμπη
Εξι σήραγγες, τρεις για κάθε κλάδο κυκλοφορίας, φέρνουν 20 λεπτά πιο κοντά την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, παρακάμπτοντας το δύσκολο κομμάτι των 24 χλμ. που περνά από την κοιλάδα των Τεμπών.
Η πιο εντυπωσιακή είναι η μεσαία, διατρέχει τον Κίσσαβο και έχει μήκος 6 χλμ., που αντιστοιχεί στη χωρίς στάσεις διαδρομή ανάμεσα σε έξι σταθμούς του μετρό!
Μαζί με τη δίδυμη «αδελφή» της, είναι οι μεγαλύτερες σήραγγες των Βαλκανίων και δεν είναι το μόνο ρεκόρ τους. Εξίσου εντυπωσιακά είναι και τα τεχνικά επιτεύγματα των σηράγγων, που προς το παρόν είναι... αβάφτιστες και καθορίζονται με τον τεχνικό όρο Τ2.
Στην τελική τους επένδυση χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 350.000 κυβικά μπετόν, ποσότητα που απαιτείται για να κατασκευαστούν περίπου 1.600 μονοκατοικίες.
Για τη διάνοιξή τους χρειάστηκε να μετακινηθούν πάνω από 1,620 εκατ. κυβικά χώματος, όγκος που αντιστοιχεί σε έναν λόφο ύψους 80 μέτρων.
Οι αφανείς πρωταγωνιστές πάντως είναι οι 400 εργαζόμενοι όλων των ειδικοτήτων, από χειριστές, σιδεράδες και καλουπατζήδες ώς τους εργοδηγούς και τους μηχανικούς που δούλεψαν στο ιδιαίτερα δύσκολο υπόγειο έργο.
Οι Τ2 έχουν άλλη μία ιδιαιτερότητα, καθώς βρίσκονται σε μεγάλο υψόμετρο και το φυσικό έδαφος στο εξωτερικό της σήραγγας είναι 30 έως 300 μέτρα πάνω από την επιφάνεια του οδοστρώματος.
Αυτό δημιουργούσε προβλήματα στον εξαερισμό, σε συνδυασμό με το μεγάλο μήκος των τούνελ, που επέβαλαν άλλο ένα τεχνικό τρικ: πέρα από τα γνωστά οριζόντια ανοίγματα, κατασκευάστηκαν καπναγωγοί, κατακόρυφα φρεάτια που διατρέχουν το βουνό.
Δεν στερούνται ενδιαφέρον και οι άλλες δύο δίδυμες σήραγγες, που θα έχουν στη διάθεσή τους οι οδηγοί. Οι Τ1, που βρίσκονται κοντά στον Ευαγγελισμό και είναι οι πρώτες από την πλευρά της διαδρομής από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, έχουν μήκος περίπου 2,5 χλμ. για κάθε κλάδο.
Κινούνται πάνω από τις επίσης δίδυμες σιδηροδρομικές σήραγγες και παράλληλα με τις οδικές γέφυρες των Τεμπών, ενώ έχουν ληφθεί αυξημένα μέτρα ασφαλείας καθώς βρίσκονται κοντά στον κεντρικό αγωγό φυσικού αερίου. Οι Τ3 βρίσκονται στην περιοχή του Παντελεήμονα και έχουν μήκος 3 χλμ. για κάθε κλάδο.
Εκτός από τις έξι σήραγγες, με συνολικό μήκος 23 χλμ., στη διαδρομή από τον Ευαγγελισμό ώς το Ομόλιο παρεμβάλλονται τμήματα ανοιχτού αυτοκινητόδρομου, στα οποία έχουν κατασκευαστεί εννέα καινούργιες γέφυρες, από τις οποίες η μεγαλύτερη έχει μήκος 200 μέτρα.
Ενδιαφέρον έχει το τελευταίο κομμάτι του 1,7 χλμ. κοντά στη Σκοτίνα, που πατάει πάνω στην υφιστάμενη εθνική οδό η οποία χρειάστηκε να μετακομίσει ανατολικότερα.
Η μόνη εκκρεμότητα είναι ο ημικόμβος της Ραψάνης, μετά την έξοδο της Τ2, που δεν είχε προβλεφθεί στους αρχικούς σχεδιασμούς του 2006 αλλά προστέθηκε στην πορεία και ήδη κατασκευάζεται για να εξυπηρετεί τους οικισμούς κοντά στη Λάρισα και τον Πυργετό.

Την Πέμπτη, παρουσία Τσίπρα, τα εγκαίνια

Οι οδηγοί θα έχουν όμως και άλλο ένα μπόνους καθώς θα είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που δεν θα φέρει νέα διόδια! Η πλήρης διαδρομή για ένα Ι.Χ. θα κοστίζει 15,10 ευρώ και η επιβάρυνση, σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα, είναι μόνον 0,30 ευρώ για κάθε κατεύθυνση.
Η εκπρόσωπος της κοινοπραξίας Ειρήνη Ζαβρίδου εξηγεί ότι τα διόδια αυξάνονται από 1,90 σε 3,10 ευρώ στον σταθμό της Λεπτοκαρυάς και από 1,40 στα 2,50 ευρώ στο Μακρυχώρι, αλλά καταργείται ο Πυργετός όπου η τιμή ήταν 2 ευρώ.
Προστίθενται πάντως πλευρικά διόδια στον Πλαταμώνα και τον Ευαγγελισμό, που επηρεάζουν μόνον τις τοπικές μετακινήσεις. Εχει προβλεφθεί δωρεάν μετακίνηση των μόνιμων κατοίκων των γύρω οικισμών, που καλύπτει μόνον τα τρία πρώτα χρόνια.
Υπάρχει και η εναλλακτική δωρεάν οδήγηση από τον σημερινό εθνικό δρόμο, αλλά ειδικά στην κοιλάδα των Τεμπών οι οδηγοί Ι.Χ. θα πληρώνουν διόδια 1,40 ευρώ, όπως προβλέπει η αρχική σύμβαση του 2006 για να εξασφαλίζονται πόροι για τη συντήρηση των πρανών της. Θα υπάρχει όμως μεγαλύτερη ασφάλεια αφού τα φορτηγά θα κινούνται μόνο μέσα από τις σήραγγες.
https://www.efsyn.gr